LOGO SİSTEM - Dönem - Bölüm - İşyeri - Ambar
Gönderildi Murat ÜNAL on 08 February 2018 04:02 PM

DÖNEMLER

LOGO uygulaması iki şekilde çalışmaktadır: 

  • Mali Döneme Bağlı
  • Mali Dönemden Bağımsız

 

Dönemli Çalışma

Firmanın mali yılbaşı ve sonu arasında kalan süreye kısaca Dönem denir. Dönemlerden bağımsız veri yapılarına (kartlar, tanımlar vb.) ait dosyalar firma kataloğu altında tutulur. 

Bunun yanı sıra bir dönem içinde yapılan tüm işlemlere ait veri dosyaları da firma kataloğunun altında açılan dönem kataloglarında saklanır. Bunun amacı ticari sisteme ait raporları dönemlerden bağımsız olarak, yani birden fazla sayıda dönemi kapsayacak şekilde alabilmektir. 

Dönem eklemek için firmalar listesinde ilgili firma tanımı tıklanır. Dönemler simgesi üzerinde F9/sağ fare düğmesi menüsündeki "Ekle" seçeneği ile dönem bilgileri kaydedilir. Dönem bilgileri şunlardır: 



No: Çalışma dönemi numarasıdır. Otomatik olarak gelir; istenirse değiştirilir. 

Başlangıç / Bitiş Tarihleri: Mali yıl başlangıç ve bitiş tarihleridir. 

Para Birimi: Firmanın yasal olarak işlemlerini yürütmek zorunda olduğu anapara birimidir. Döviz türleri listelenir ve seçilir.

Raporlama Dövizi: Raporlama döviz türünü belirtir. Benzer şekilde yapılan tüm işlemler yerel para biriminin yanı sıra burada belirlenen raporlama dövizi cinsinden de kaydedilir ve raporlanır. Burada belirlenen döviz türü üzerinden mali tablo ve raporlar alınır.

Dönem bilgileri "Kaydet" düğmesi tıklanarak kaydedilir. Dönem dosyalarının oluşturulacağını belirten ve onay isteyen mesaj ekrana gelir. Onay verilmesi durumunda firma dönem dosyaları oluşturulur. Dönem tanımının yanındaki  "-" işareti "+" olarak değişir.

Dönem dosyaları en fazla bir yıllık olarak açılır. Bazı firmaların çalışma dönemleri yılbaşından yılbaşına değil, yıl ortasında belli bir dönemden başlayabilmektedir. Çalışma dönemi tarihleri buna göre belirlenir.

Yapılan dönem tanımı firmalar listesinde, ilgili firma tanımının altında dönem numarası, mali yıl başlangıç, bitiş tarihi ve dosya bilgisi ile listelenir. 

 

Dönem Seçimi

Bir firmaya ait çok sayıda dönem olabilir. Bu dönemlerden biri öndeğer olarak işaretlenir.

Böylece ticari sisteme girildiğinde herhangi bir ek işlem yapmadan burada seçilmiş olan dönem üzerinde çalışılır. Dönem tanımı üzerinde F9/sağ fare düğmesi menüsünde yer alan Çalışma Dönemi Olarak İşaretle seçeneği ile dönem seçimi yapılır. 

Firmaya ait dönem seçimi ticari sistem içinden de yapılabilir. Dönem seçimi için Dosya menüsü altındaki Çalışma Dönemi Seç seçeneği kullanılır. 

Firmanın çalışma dönemleri listelenir. İlgili dönem tanımı üzerinde seçim yapıldığında dönemin aktif hale getirileceğini belirten mesaj ekrana gelir. Mesaja onay vermeniz durumunda dönem aktif hale getirilir. 

Mali Dönemsiz Çalışma

Dönemsiz çalışma ile geçmiş dönem bilgilerine her an ulaşılabilir ve dönem sonunda yapılması gerekeli devir işlemlerine gerek kalmaz. 

Dönemsiz çalışma için Firmalar listesinde F9/sağ fare düğmesi menüsünde yer alan Mali Dönemden Bağımsız Çalışmaya Geçiş seçeneği kullanılır. 

Mali dönemden bağımsız çalışma sistemine geçildiğinde artık bu sistem ile çalışmaya devam edilir. Yeniden dönemli çalışmaya dönüş söz konusu değildir. 

Mali Dönemden Bağımsız Çalışmaya Geçiş menüsü seçildiğinde eski çalışma sistemine dönülemeyeceğini belirten mesaj ekrana gelir. Mesaja onay verilmesi durumunda tanımlı dönemlerin dönem bitiş tarihleri değiştirilebilir durumuna gelecektir. 

Dönem bitiş tarihi önceki dönemin bitiş tarihinden erken olmamak kaydıyla kullanıcı tarafından değiştirilebilir. 

Dönemsiz çalışma ile birlikte devir işlemi (cari hesap, stok devri vb.) yapılmaz. Yalnızca muhasebe açılış ve kapanış fişi oluşturmak için muhasebe devir işlemi yapılır. Bunun için LOGO programında Dosya menüsü altında yer alan Devir seçeneği kullanılır. Bu işlem ile otomatik olarak açılış ve kapanış fişleri oluşturulur. 

Devir Parametreleri penceresinde eski mali yıl bitiş tarihi ve yeni mali yıl başlangıç tarihi belirtilir. Eski mali yıl bitiş tarihi, kapanış fişinin oluşacağı tarihi belirtir. 

Bu tarihten önceki hareketler taranarak kapanış fişi hareketleri ve bakiyeleri belirlenir. Yeni Mali Yıl Bitiş tarihi ise açılış fişinin oluşacağı tarihi belirtir. Açılış fişi hareketleri, kapanış fişinin tam tersi ve eşit tutarda bakiye veren hareketlerden oluşur. 

Çalışma dönemi hangi aralığı kapsarsa kapsasın, muhasebe işlemleri mali yıl gösterilerek yapılır. Dönemsiz çalışma ile birlikte toplam raporları filtre satırlarında istenen yıl verilerek alınır. Hesap özeti pencerelerine tarih bilgisi eklenerek yıllar itibariyle toplam bilgileri listelenir. 

Cari Hesap, Kasa ve Banka Hesap Özeti pencerelerinde çalışma dönemi başlangıç yılından sonraki her yıl için ilk satır "önceki dönem bakiyesi" olacaktır. Önceki dönem bakiyesi bir önceki yılın bakiyesini içerir. Eğer çalışma dönemime ara dönemde başlanmışsa ilk yıl için ara dönemden yılsonuna kadar olan veriler, sonraki yıllarda yine yıllık veriler listelenir. 

Firma ya da Dönem Tanımının Silinmesi

Firma ya da dönem silme işlemleri de Firmalar listesinde "Çıkar" seçeneği ile yapılır. Firma silinecekse önce firmaya ait çalışma dönemlerinin çıkarılması gerekir. Aksi durumda program uyarı mesajı ile önce dönemlerin silinmesi gerektiğini belirtecek ve firma silinmeyecektir. 

BÖLÜMLER

Firmanın organizasyonel olarak farklı işlevleri yerine getiren birimleri bölüm olarak adlandırılabilir. Bölüm tanımları Firmalar listesinde Bölümler seçeneği ile tanımlanır. Yeni bölüm tanımı yapmak için "Ekle" seçeneği kullanılır. 

Programda, 0 numaralı bölüm öndeğer olarak kayıtlıdır ve adı Merkez'dir. Bu bölüm adı istenirse değiştirilebilir ancak numarası değiştirilemez. Ticari sistemde bölüm bilgileri boş olan işlemler "0" numaralı bölümden yapılmış varsayılır. 



İŞYERLERİ

Firmanın değişik merkezlerdeki iş yerleri firmalar listesinde, firma tanımı altında yer alan İşyerleri seçeneği ile tanımlanır.

Bu bölümde 0 numaralı İşyeri öndeğer olarak kayıtlıdır ve adı Merkez'dir. Bu İşyerinin adı istenirse değiştirilebilir ancak numarası değiştirilemez. Tanım penceresinden işyerine ait adres ve kimlik bilgileri kaydedilir.

Yeni İşyeri tanımı yapmak "Ekle" seçeneği kullanılır. 

No: İşyeri numarasıdır. 

Adı: İşyerinin adıdır. 

SSK Numarası: İşyerinin SSK numarasıdır. 

İş Kur No: Firmanın İş Kur numarasıdır.

Ticari sistemde İşyeri bilgileri boş olan işlemler "0" numaralı İşyerinden yapılmış varsayılır.

İşyeri, adres, telefon, vergi dairesi ve numarası gibi detay bilgiler ise Detaylar düğmesi tıklanarak açılan pencereden kaydedilir. 

 

e-Devlet 

İşyeri Bazında e-Defter 

e-Defter kullanıcısı olan firma tanımında e-defter dosyalarının işyeri bazında oluşturulacağı belirlenmişse, ilgili firmaya ait işyerlerinde e-Defter Kullanıcısı alanı işaretlenir. Gerekli adres bilgileri (farklı bir adres kullanılmayacaksa) İşyeri tanımında sol alt köşede bulunan "Adres bilgilerini firmadan kopyala" düğmesi kullanılarak kaydedilebilir. NACE KoduWeb Adresi ve E-Mail Adresi alanları yine e-Defter kapsamında doldurulması gerekli alanlardır. Kurum Tipi alanında Gerçek Kişi seçildiğinde, e-defter dosyaları oluşturulurken Firma tanımları - İşveren Bilgileri sekmesinde girilen TC Kimlik No. bilgisi kullanılır. Eğer kurum tipi Tüzel Kişi ise, Vergi Dairesi ve Vergi Numarası alanlarının doldurulması zorunludur. 

Dosya No. alanı, işyeri bazında e-defter kullanımında dosya isimlendirme için kullanılan bir alandır. Bu alan, e-defter kullanıcıları için otomatik numara üretir ve edit edilemez. Üretilen numara birbirini takip eden 4 karakterli sıra numarası şeklindedir; ilk numara "0001" değerini alır. 

e-Defter kullanıcı olan işyerleri için Dosya No alanı aşağıdaki koşullara göre otomatik olarak üretilir: 

  • İşyerindeki Kurum Türü = "Gerçek" ise ve birden fazla "Gerçek" türünde işyeri varsa, her bir işyerine "0001" den başlayarak dosya numarası atama işlemi yapılır.
  • İşyerindeki Kurum Türü = "Tüzel" ise, aynı VKN'ye sahip olan işyerleri kendi aralarında gruplanır, "0001" den başlayarak numara üretilmesi sağlanır.


Firma tanımında işyeri bazlı kullanım işaretli olup aynı TCKN / VKN'ye sahip işyerleri için oluşturulan defter dosyalarına ait dosya isimlendirme standardı aşağıdaki gibidir: 

1234567890-201101-YB-0000-0001.zip
1234567890= VKN / TCKN
201101= Defter Dönemi
YB= Dosya Tipi
00= Parça Numarası 
01 0001= Şube Numarası 

İşyeri numarası 0001'den başlar.

İşyeri bazlı parçalı e-defter oluşturulduğu durumda, paketlerin şube bilgileri aynı olur. 

Para Birimi: e-Defter kullanıcısı olan firma tanımında e-defter dosyalarının işyeri bazında oluşturulacağı belirlenmişse, defterlerin hangi para birimi üzerinden oluşturulacağı bu alandan belirlenir. Ana Para Birimi / Raporlama Dövizi seçeneklerini içerir. 

e-Defter Geçiş Tarihi: e-Defter kullanıcısı olan firma tanımında e-defter dosyalarının işyeri bazında oluşturulacağı belirlenmişse, ilgili firmaya ait işyerinde e-deftere geçiş tarihi bu alandan belirlenir. Alan zorunludur. Yevmiye ya da Defter-i Kebir ekleme işlemi sırasında bu tarih kontrol edilir. E-deftere geçiş öncesi bir tarihe işlem yapılmak istendiğinde program kullanıcıyı "e-Defter' e Geçiş Öncesine Ait Defter Oluşturulamaz" mesajı ile uyarır. 

Son Kontrol No: Ara dönemde, başka uygulamalardan Logo e-Defter uygulamasına geçen kullanıcılar için ilgili Yevmiye ya da Defter-i Kebir dosyasının son kontrol numarasıdır. Bu numara Logo uygulamasında oluşturulan ilk defter kaydına otomatik olarak aktarılır. 

Son Satır No / Son Yevmiye No: Ara dönemde, başka uygulamalardan Logo e-Defter uygulamasına geçen firmalar tarafından kullanılan alanlardır. Logo uygulamasına geçiş sonrası son satır numarası ve son yevmiye numarası girilir (daha önce madde numaralandırma yapılmamış ise) ve yevmiye madde numaralandırma bu alanlardaki değere göre yapılır. 

 

Firma ya da ilgili şube için e-defter dosyası oluşturulduğu durumda, Kontrol Tipi, Şube Numarası ve Para Birimi alanlarında değişik yapılamaz. 

 

 

Şubeli e-Defter 

İşyeri bazında oluşturulan e-defterler için, aynı vergi kimlik numarasına sahip olan işyerlerini kendi içlerinde bir şube adı altında gruplamak ve e-defter oluşturma ve beyan işlemini bu grup bazında gerçekleştirmek mümkündür. Aynı vergi kimlik numarasına sahip işyerleri, işyeri tanımı e-Devlet sekmesindeki Şube No ve Şube Adı alanında girilen şube altında gruplanır. Bu durumda şubenin bağlı olduğu firma, Firma Adı ve Firma Unvanı (zorunlu alanlar) alanlarından girilir. 

Şubeli e-defter oluşturmak için, Yevmiye Defteri veya Büyük Defte'de, Şubeli Defter bölümünde yer alan "VKN ve Şube No Seç" tıklanır, açılan pencereden seçim yapılır ve Vergi Numarası / Şube Numarası ilgili alanlara otomatik olarak aktarılır. Şube numarası ilgi alana aktarıldığında bu şubeye bağlı olan işyerleri İşyeri alanında otomatik olarak listelenir. Diğer bilgiler tanımlandıktan sonra tanım kaydedilip defter beyanı aynı gruptaki işyerleri için aynı anda gerçekleştirilir. 

e-Fatura / e-Arşiv 

e-Fatura Kullanıcısı: İşyerinin ait olduğu firmanın Detaylar penceresinde, firmanın e-fatura kullanıcısı olarak belirlenmesi halinde, e-faturaların firma ya da işyeri bazında gönderilip alınacağı Kontrol Tipi alanında belirlenir. Eğer Kontrol Tipi alanında "İşyeri Bazında" seçilirse, e-fatura kullanacak olan işyerleri, firmaya ait işyeri tanımlarında Detaylar penceresinde / e-Devlet sekmesinde yer alan "e-Fatura Kullanıcısı" alanı işaretlenerek belirlenir. Bu durumda, Posta Kutusu Etiketi ve Gönderici Birim Etiketi alanlarının doldurulması zorunludur. (Bkz. Logo Uygulamalarında e-Fatura / Etiket Mekanizması) 

e-Arşiv Kullanıcısı: İşyerinin ait olduğu firmanın Detaylar penceresinde, firmanın e-fatura ve e-arşiv kullanıcısı olarak belirlenmesi ve Kontrol Tipi alanında "İşyeri Bazında" seçilmesi halinde, e-arşiv kullanacak olan işyerleri, firmaya ait işyeri tanımlarında Detaylar penceresinde / e-Devlet sekmesinde yer alan "e-Arşiv Kullanıcısı" alanı işaretlenerek belirlenir. 

Web Satış Adresi: e-Arşiv (internet) faturalarına öndeğer getirmek için kullanılan alandır. (İnternetten satış yapan firmaların faturada yer alması zorunludur) 

Online Gönderme: Firma e-arşiv kullanıcısı ise Online Gönderme alanı işaretlenirse, Skonsol uygulamasında oluşturulan e-arşiv faturaları kaydedildiğinde entegratöre otomatik olarak gönderilir ve e-arşiv formatında ekranda görüntülenir. Bu alan işaretlendiğinde e-Arşiv Entegratör Bilgileri bölümündeki alanların doldurulması zorunludur. 

e-Arşiv Entegratör Bilgileri: Online Gönderme seçeneği işaretlendiğinde e-arşiv faturalarının gönderileceği entegratör bilgilerinin girildiği bölümdür. Tüm alanların doldurulması zorunludur. Logo Entegratör Kullanıcı Adı ve Şifre bilgileri girildikten sonra, Öndeğer Adres butonuna basılır. Bu adres entegratörün web servisinden gelen entegratör adresidir. 

Online gönderme işlemi, Ticari Sistem Yönetimi / Satış ve Dağıtım Parametreleri'ndeki "Otomatik Fatura Basımı" parametresine bağlı olarak çalışır. Parametre değeri "Evet" olmalıdır.  

e-İrsaliye

e-İrsaliye Kullanıcısı: Firma tanımında, e-İrsaliyelerin firma ya da işyeri bazında gönderilip alınacağı Kontrol Tipi alanında belirlenir. Kontrol Tipi "İşyeri Bazında" seçilirse Posta Kutusu Etiket Kodu ve Gönderici Birim Etiket Kodu alanlarının firmaya ait ve e-İrsaliye kullanıcısı olarak belirlenen işyerlerinin tanım kartlarında doldurulmalıdır.

AMBARLAR

Firmanın ya da firmaya ait işyerinin malzeme yönetimi için kullanılan birbirinden fiziksel olarak ayrı bölümlerine ambar adı verilir. 

Tüm malzemelerin maliyet hesapları, seviye ve durum kontrolleri ambarlara göre yapılabilir. Her ambar yapısal olarak bir işyerine bağlıdır. 

Bir ambar yalnızca bir işyerine bağlı olabilir, bir işyerinin ise çok sayıda ambarı olabilir. Bu ilişki ambarlar ile bölümler, ya da bölümler ile iş yerleri arasında yoktur. 

Ambar tanımları Firmalar listesinde yer alan Ambarlar seçeneği ile kaydedilir. Ambar tanım penceresinde ambar numaraları ve isimleri verilir, bağlı olduğu İşyeri seçilir. İşyeri ve Bölüm tanımlarında olduğu gibi "0" numaralı ambar öndeğer olarak kayıtlıdır ve Merkez adı verilmiştir. İstenirse adı değiştirilebilir. 



Ticari sistemde ambar numarası boş girilen malzeme işlemleri merkez ambardan yapılmış varsayılır.

Maliyet Grubu: Ambarlar Maliyet Grup numaraları altında gruplandırılırlar. Böylece aynı işyerine ait birden fazla ambar arasında transfer varsa ve bu ambarlar aynı maliyet grubuna aitse program bu ambarlardaki transfer hareketlerine hesaplama yapmaz; bu hareketler maliyetlendirilir.


Destek Masası Yazılımı